למה רכבים יקרים בישראל כל כך?

אז כידוע לכולנו אנחנו חיים בארץ מרובת מיסים, יותר מזה, ענף הרכב ספציפית היה שנים רבות הפרה החולבת של ממשלות ישראל לכספי מיסים. זה לא הגזמה לומר שהרכבים בארץ יקרים פי 2 מאלה בחו"ל, למעשה הם יקרים ביותר מזה.

להלן כמה נתונים בישביל לסבר את העין:
המיסים החלים על כל רכב שמגיע לישראל הינם:

• מכס: 7%.
• מס קניה: 82%.
• מע"מ: 17% (השתנה לאחרונה).

מכס ומס קניה

רכבים אמריקאים או אירופאים אומנם פתורים ממכס, אבל עדיין, המסים שהמדינה לוקחת על כל רכב שמיובא לישראל מהווים יותר מערך הרכב עצמו. יש לציין שלאורך השנים האחרונות היו ניסיונות של שרי התחבורה האחרונים להוריד את המס הזה בכל מיני דרכים, כך למשל תוכנן שמס הקניה ירד בהדרגה לרמה של 60%, אבל הרעיון הזה לא יצא לפועל, להיפך, בתקופה האחרונה נטל המיסים רק עולה.

יש לציין שיש אומנם רכבים שנהנים מהנחה במס הקניה, הרכבים החשמליים וההיברידיים לדוגמא מקבלים הנחה בשיעור של עשרות אחוזים, מנגד רכבים כאלה יותר יקרים באופן כללי אם בגלל סוללה ואם בגלל מנוע חשמלי נוסף, כך שזה מתאזן.

מס הקניה, כפי שניתן לראות, הוא המרכיב המרכזי בסה"כ המיסים שחלים על הרכב שמגיע לארץ, וזה לא צפוי להשתנות. מה שכן השתנה זה המע"מ, אבל הוא דווקא התייקר, החל מספטמבר 2012 המע"מ מהווה 17% (לפני כן היה 16%)! חשוב להבין שהמע"מ נלקח לא רק מערך הרכב וגם מס הקניה לא.
מס הקניה מחושב מערך הרכב בתוספת שילוח וביטוח של הרכב בזמן שילוחו. המע"מ מחושב מערך הרכב, שילוח וביטוח ומס קניה! כל הסיפור הזה מייקר את הרכב שמגיע לישראל ביותר מפי שניים וזה בכלל לא משנה אם זה ביבוא אישי או דרך היבואן הסדיר, החוק זהה לכולם.

ציון ירוק

לא רק מיסים יש לנו בישראל. ישנן גם הטבות מס. אחת העיקריות היא ההטבה בגין הציון הירוק שהרכב מקבל. כחלק ממדיניות של משרד התחבורה רכבים יכולים לקבל הטבה במס אם הם מזהמים פחות. כל רכב שמגיע לישראל צריך להיות מצוייד בנתוני פליטה שמספק היצרן שלו. למשרד התחבורה יש נוסחה שמחשבת כמה מזהמים הרכב פולט ובהתאם נותנת לו ציון על כך.

ככול שדרגת הזיהום יותר נמוכה הרכב זוכה בהטבה יותר גבוהה במס, למעשה ההטבה יכולה להגיע עד 15,000 ש"ח. אבל זה המצב ששורר כיום, המצב הזה עתיד להשתנות בזמן הקרוב שכן משרד התחבורה מעלה את הרף הדרוש לקבלת הזיכויים! הם טוענים שזה במטרה לתמרץ יבוא של רכבים יותר ידידותיים לסביבה, אבל אנחנו יודעים שזה בגלל שנגמר הכסף בקופת המדינה. הסיפור המצחיק פה הוא שמי שרצה רכב שבכל מקרה לא ידידותי במיוחד לסביבה לא ירגיש שום הבדל במחיר. רכב כזה לא קיבל את ההטבה בעבר והוא לא יקבל אותה גם עכשיו, ככה שדווקא רכבים יקרים ומפוארים כמו הקרוסאוברים לא יפגעו מזה כלל.

אבזור בטיחות

אחד הדברים החדשים שהולכים להכנס בשנה הקרובה הוא מעיין מדד של בטיחות רכב שבגינו יקבל הרכב הטבות נוספות במס. מערכות בטיחותיות רבות מותקנות כיום ברכבים החדשים ועל כל מערכת שמתמרץ משרד התחבורה יקבל הרכב ניקוד, הרכב יקבל הטבות במס בגין סכם הניקוד שהוא צובר על מערכות בטיחות. המערכות שעתידות להיות מתומרצות הן ריבוי כריות אוויר, בקרת סטייה מנתיב, מערכת לשמירת מרחק, מערכת שמנטרת את השטח המת, מערכות בלימה, מצלמת אחוריות, חיישני לחץ בצמיגים, ועוד כהנה וכהנה מערכות עזר ובטיחות. לא טעיתם, רוב המערכות האלה מותקנות דווקא ברכבים היקרים יותר ולא ברכבים העממיים, כך ששוב קרוסאוברים מפוארים (שממילא בטיחותיים יותר לנוהג) מקבלים את מירב ההטבות.

פיחות בשקל

גורם נוסף וחשוב מאוד שמשפיע על מחירי הרכבים הוא כמובן חוסנו של השקל. מחירי דולר או אירו גבוהים הופכים את היבוא ליקר יותר. בזמן ששורות אלה נכתבות שער הדולר קרוב ל 4 שקלים ואירו עומד על 5 שקלים וקצת, התחזקות של השקל תוזיל את הרכבים המיובאים לארץ בשיעורים ניכרים. דוגמא בולטת הוא המצב שקרה ביפן בעקבות הצונמי, נוצר מצב שבוא רכבים יפנים התייקרו מאוד בעולם עקב עליית הין. המצב גרר התיקרות ברכבים יפנים בעולם וגם בארץ. מצב שהיצרנים הקוריאנים ידעו לנצל היטב לטובתם. מה יקרה עם השקל רק השד יודע, אבל כל אחד עם הספקולציות שלו.

עמלות

בל נשכח שחוץ מכל המוזכרים מעלה יש גם את היבואן שצריך לעשות את שלו. אז במקרה של היבואן האישי הכל פשוט, יש לך את העמלה המינימאלית שלוקח היבואן והרכב שלך. היבואן הרגיל צריך לגלגל לתוך המחיר הזה את אולמות התצוגה, המשרדים המנופחים, קמפיינים פרסומיים, גדודים של עובדי משרד אבל מעל לכל ערך הרכב יהיה מה שהיבואן הרשמי מחליט, איך שהוא רוצה למתג אותו, כי מה זה משנה לו? אם הוא היבואן היחיד של מרצדס, מי בכלל מתחרה בו? כאן לשם שינויי ללקוח יש מה לעשות, בחירה ביבוא אישי יכולה להוזיל את מחיר הרכב במידה ניכרת כי רק היבואן האישי יכול להרשות לעצמו להוזיל מחירים לרמות שהיבואן הרשמי לא מסוגל.

אודיסי - רכבים ביבוא אישי
Logo
Enable registration in settings - general
Compare items
  • Total (0)
Compare
0
לחצו כאן!
להצעת מחיר לרכב שתמיד חלמתם!
לשיחת ייעוץ ללא עלות!
דילוג לתוכן